11. tammi, 2022

KARISMAATTINEN KIRJANOPPINUT

Se oli pieni pysähtymisen hetki ja sitten olimmekin takaisin Teopoliksessa Tampereella. Jotenkin vaan opiskelu alkoi taas inspiroida. Niinpä syksyllä alkanut pastoriopintojen viimeinen suora on nyt käynnissä. Taakse on jäänyt ehkä mielenkiintoisimmat kurssit UT:n kreikka ja VT:n heprea joita voin nyt ilolla käyttää Raamatun tutkimuksessa. Syytä onkin, ettei opittu unohdu. Tällä hetkellä CPA (seurakunnan istutus) ja ammatillisen kasvun kursseilla on pohdittu omaa sekä ammatillista identiteettiä. Mikä olen nyt ja mitä näen tulevaisuudessa? Ajatuksiini tuli, että olenkohan minä sitten karismaattinen kirjanoppinut? Molemmat sanat ovat sinällään minun käytössäni hieman vieraita. Kun joissain tilanteissa on arvioitu esim. ihmisten identiteettiä tai kutsumusta niin kohdallani on mainittu ”uuden liiton mies” tai karismaattisuus. Lieneeköhän Pyhästä Hengestä ja armolahjoista puhumisella tähän merkitystä :) ? Nyt kun opintojen myötä on syventynyt yhä enemmän teologiseen kirjallisuuteen ja artikkeleihin, niin sitä on eräässä mielessä kirjanoppinut. Täytyy kyllä todeta, että on ollut hienoa saada mahdollisuus käydä juuri tätä tietä. Suosittelenkin tutustumaan erilaisiin kommentaareihin, Raamatun tutkijoiden teoksiin jne. Laaja kokonaisuus antaa näkökulmia. Se on ihmeellistä kun vaikka ”kuivaa” sanakirjaa lukiessa huomaa täyttyneensä Pyhällä Hengellä ja alkaa jubileeraamaan. On taas saanut jotain uutta taivaallista jo tässä ajassa.

Mutta mitä sinä ajattelet omasta identiteetistäsi? Uskovilla se on perustavana tekijänä Jeesuksessa Kristuksessa, mutta laajemmalti ajatellen se sisältää paljon erilaisuutta. Kristuksen ruumiissa kun on erilaisuuksia. Eilen olleessa Varkauden Yhteiskristillisen Palvelun kokouksessa suunnittelimme asioita paikkakunnan parhaaksi. Saman pöydän ääressä Kristuksen ruumiin jäsenet toimivat yhdessä. Vain sen tähden, että maailman paras sanoma voisi tavoittaa ja varustaa. Se ei onnistu yksin, vaan yhdessä kukin omalla identiteetillään. Monesti tarvitaan myös sitä osaamista jota jokaisesta meistä löytyy. Joku järjestää musiikin toinen hoitaa striimauksen ja kolmas on tekemässä sitä mitä tarvitaan. Sinä osaat, kun vain sinulle annetaan mahdollisuus. Katso mitä hyvää Herra on sinuun jo asettanut, ja mitä hän vielä siihen lisää. Lähdetään rohkeana tähän vuoteen 2022 jossa me kristityt yhdessä voimme näyttää tälle maailmalle Taivaan merkit. Jeesuksen nimessä! Siunattua tammikuuta elämääsi, t.Harri.

Ps. Ja sinä joka et ole vielä varma Jeesuksen seurasta ja pohdit muita vaihtoehtoja, niin et kyllä sattumalta luet tätä tekstiä. Jotain on sisälläsi tapahtumassa ja Jumala vetää sinua Jeesuksen luo. Nyt ei tarvitse enää etsiä muuta vaan saat turvautua sinun pelastajaasi Jeesukseen Kristukseen. Joka hänen luokse on tullut, sitä hän ei laske pois. Tule tai ota yhteys seurakuntaan niin jutellaan lisää👍