23. helmi, 2019

Me välitämme

MEDIA TAVOITTAA

Paikallinen, pienikin seurakunta voi toimia evankeliumin välittäjänä myös median kautta. Varkauden vapaaseurakunnassa on kuvattu uutta talk show -sarjaa, jonka ensimmäinen jakso esitettiin sunnuntaina 6. tammikuuta. Viime keväänä syntyi ajatus, että ViaDia-torin kellaritiloille voisi keksiä käyttöä, vaikkapa videokuvaukseen. Olinhan kuvannut erilaisia tv-ohjelmia viime vuosien aikana, kuten Tarinoita Kallaveden kaupungista. ViaDia-torille lahjoitettujen tuotteiden ansiosta tila oli mahdollista sisustaa sopivaksi kuvauskäyttöä varten. Uuden ohjelman nimeksi muodostui Studiosavo. Talk show -ohjelmassa juontaja Juhani Happonen vie keskusteluja vieraiden kanssa kirjan ääreltä sanaleikkiin. Tuottaja Petri Kekäläisen kanssa teemme ohjelman valmiiseen materiaaliin saakka.

Ensimmäisessä jaksossa laulaja Kristiina Brask kertoo, mikä on kaunein nimi maailmassa, ja mitä vaikutuksia sillä on hänen elämäänsä. Seuraavissa jaksoissa liikenneasemaketjun yrittäjä Jari-Pekka Koponen ja kansanedustaja Sari Essayah kertovat oman tarinansa. Sarjan myötä seurakunta saa olla tekemässä tavoittavaa mediatyötä. Sarjaa näytetään TV7 -kanavalla joka toinen sunnuntai klo 20.30. Jaksot löytyvät jälkikäteen kanavan verkkosivuilta arkistosta.

PÄIVÄKESKUS TOIMINUT VIISI VUOTTA

Tammikuussa tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä, kun otimme seurakuntana askeleen katutasolle.Yhdessä ViaDia Pohjois-Savon kanssa käynnistimme päiväkeskuksen, jonka yhteyteen avattiin ViaDia-tori. Kaikki alkoi puoli vuotta aiemmin tuolloin ViaDia Pohjois-Savo ry:n toiminnanjohtajana työskennelleen Pekka Matilaisen puhelinsoitosta, jossa hän tiedusteli, voisiko seurakunta lähteä mukaan hankkeeseen.

Viiden vuoden ajan pastori Veikko Tarvosen kanssa olemme saaneet olla luomassa valoa ja toivoa lukuisten ihmisten arkielämään. Vaikka kunta ja hankkeet ovat olleet merkittävässä asemassa, niin ilman noin 150 kuntouttavassa työtoiminnassa olleen henkilön läsnäoloa ja motivaatiota päiväkeskusta olisi ollut mahdoton toteuttaa. Elleivät seurakuntalaiset olisi olleet mukana tukemassa työtä, niin sitä ei olisi ollut mahdollista edes aloittaa. Seurakunnalle työmuoto on ollut hyvin rakentavaa aikaa. Verkostoituminen muiden toimijoiden ja kunnan kanssa on antanut mahdollisuuden toimia paikkakunnan parhaaksi.

RUKOUSKLINIKALLE ON HELPPO TULLA

Saman katon alla aloitimme syksyllä 2017 kymmenen henkilön voimin kansainvälisen Healing Rooms -rukousklinikan toiminta. Erotimme Kauppakadulla olevan päiväkeskuksen tilasta yhden sisäänkäynnin ja näyteikkunan rukoustoimintaa varten. Näin se on myös saanut toimia näkyvällä paikalla kaupungin keskustassa.

Joillekin voi myös olla helpompi astua kirkosta erillään olevaan tilaan. Monista seurakuntataustoista tulevat henkilöt ovat klinikalla palvelleet lähimmäisiä rukoilemalla heidän puolestaan. Rukousklinikka on yksi monista mahdollisuuksista toimia välittäjänä ja toteuttaa kutsua mennä kansan keskuuteen palvelemaan.(Artikkeli julkaistu SVL 1/2019)

Siunattua kevättalvea. T. Harri