15. loka, 2020

"Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään" ( 2. Tim. 3:16). Tämä teksti tuli esille pari vuotta sitten ensimmäisellä oppitunnilla Suomen teologisella opistolla. Tunti sisältyi kurssiin "Raamattu ja sen tulkinta". Muutaman opiskeluvuoden jälkeen olen Sarin kanssa suoritamassa ns. harjoittelujaksoa jossa opittua laitetaan käytäntöön. En tosin käytä siitä nimeä harjoittelu vaan testaus. Testaamme siis opittua. On hienoa huomata miten Pyhä Henki ohjaa erilaisten työkalujen (eli kirjojen ja sovellusten) kautta tuomaan esille Jumalan ilmoitusta ja laittamaan sitä käytäntöön tänä päivänä tässä ajassa. Mitä se tuokaan tullessaan? Ainakin haluamme levittää Kristuksen tuoksua ja rohkaista Häneen uppoutumisessa. Tulevana sunnuntaina 18.10. klo 12 teemana on "Uuden liiton palvelija". Eli syvennytään ainakin Paavalin kirjeisiin. Siunattua jatkoa! T.Harri

"Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä" (2. Tim. 3:17)

24. heinä, 2020

Ei rauhallista! Ja se on on kiitos asia. Seurakunnan jumalanpalvelustoiminta Laivalinnankadulla käynnistyi kesäkuun alussa ja jatkuu normaalisti (poikkeuksena su 26.7. jolloin ei tilaisuutta) sallituissa yleisömäärissä. Samoin ViaDia-tori, jossa olemme osaavan ja palvelualttiin henkikökunnan kanssa saaneet iloita runsaasta lahjoitusten ja asiakkaiden määrästä. Meillä on siis aihetta kiitokseen, kun voimme olla palvelemassa tämän paikkakunnan parhaaksi. Emme kuitenkaan halua jäädä vain Savoon vaan välittää Jumalan ihmeellisiä tekoja myös valtakunnan verkkoon eli TV7:lle. Studiosavo-ohjelman uuden kauden kuvaukset ovat käynnistyneet ViaDia-torin alakerrassa (videopätkä kuvauksista facessa) ja monet mukavat tarinat nähdään ja kuullaan marraskuusta alkaen. Tavataan siis kanavalla.

Oletko latautunut? Jos et niin kehoitan siihen. Tulevana syksynä tarvitaan Jumalan miehiä ja naisia palvelemaan Jeesuksessa Kristuksessa. Kuuntele ja aisti miten Jumala haluaa sinun toimivan. Usein puolitehoinen kone yskii, mutta huollettu toimii pitkälläkin matkalla. Tasapainoinen Jumalasuhteesi, rukouselämäsi ja Sanassa oppiminen antavat valmiuden kohdata erilaisia tilanteita ja toimia niissä. Kun on annettu mahdollisuus olla 100% Pyhän Hengen johdossa, niin miksi tyytyä vähempään? Onko meillä edes lupaa vähempään? Kristuksessa oleminen ja eläminen jo luonnostaan työntää Pyhän Hengen voimaa, kun et sitä estele. Sinuahan ympäröi jokapuolelta Kristus. Ota vastaan, älä vastusta. Näillä mennään ja kohdataan, uskon kautta kohti elokuuta. T.Harri

 

5. huhti, 2020

Tervehdys! Seurakunnan lähitoiminnan ollessa tauolla on joko lomailtava tai tehtävä jotain eri tavalla. Tänä aikana näyttää siltä, että monessa seurakunnassa suunnitellaan ohjelmaa nettiin tai muuhun mediaan. Nyt on mistä valita. Tarvitseeko siis tehdä enää lisää vai keskittyisikö johonkin muuhun? Emme kuitenkaan voineet ihan sivustakaan seurata, kun olemme olleet tv-työssä jo vuosia. Olisi käynyt se kuuluisa "suutarin lapsella ei ole kenkiä". Siispä Youtube-kanava, jossa voimme lähettää livelähetyksiä on nyt totta. Halutaanko kuitenkaan katsoa vain puhe- tai musiikkiesityksiä? Eikö seurakunnan pitäisi tehdä muutakin kuin olla ohjelmatoimisto? Sitä on pohdittu ennenkin ja varsinkin nyt. Puhetta siitä on ollut valtakunnantasollakin. Onhan toki huomattu, miten netti on hallitusti käytettynä oivallinen yhteydenpitoon. Nyt voi pitää palaverit ja koulujen opetukset vaikka Zoom-videokokouksen kautta. Hyvä :)

Seurakuntamme jumalanpalvelus toiminnan lisäksi myös diakoniatyö ViaDia-torilla on lähes pysähdyksissä. Yksi palvelualtis henkilö hoitaa meidän nettikauppaa huuto.netissä ja pari muuta toimittaa ruoka-apua muutamalle työpajalle. Sieltä yhteistyökumppanimme toimittaa ne niitä tarvitseville. Kiitos Jumalalle, että meillä on tällaiset mahdollisuudet ja yhteistyöverkosto. Tarvittaisiin kuitenkin paljon enemmän, jotta voisimme toimia tämän paikkakunnan parhaaksi. Heitänkin kysymyksen mitä on olla seurakunta? Entä tapahtuuko seurakuntien toiminnoissa lähitulevaisuudessa muutoksia? Sitä odotellaan. Haluan itsekin olla muuttamassa ja muuttumassa.  Se on kuitenkin varmaa, että ILO Herrassa on teidän ja meidän voima. Kysytään siis Häneltä ja annetaan Pyhälle Hengelle tilaa laajeta. Antoisaa pääsiäisen aikaa. Kristus on ylösnoussut, totisesti on ylösnoussut, amen! T.Hartsa

12. maalis, 2020

Korinttilaiskirjeessä (1. Kor. 12) ennen rakkauden ylistystä Paavali puhuu armolahjoista. Olen kuullut ja lukenut monia tekstejä, jotka käsittelevät tai sivuavat armolahjoja. Usein niissä on alku hyvin rakentava ja innoittava. Vaikka asia kokonaisuutena olisikin hyvä, niin kuitenkin rohkaisevan alun jälkeen tunnelma toisinaan hieman lopahtaa ja aletaan nakertamaan lahjoja pois. Ikäänkuin puolustamaan passiivisuutta armolahjojen käyttöön ottamisessa. Tulee se ”eiväthän kaikki” vaihe. Eivät kaikki ole apostoleja. Kuulutko sinä tähän joukkoon? Eivät kaikki ole profeettoja. Kuulutko sinä tähän joukkoon? Eivät kaikki ole opettajia. Kuulutko sinä mahdollisesti tähän joukkoon? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja. Luetko itsesi tähän joukkoon? Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja. Kuulutko sinä ehkä tähän joukkoon? Eiväthän kaikki puhu kielillä. Haluatko sinä kuulua tähän joukkoon? Eiväthän kaikki selitä kieliä. Kuulutko sinä siis tähän joukkoon? Jos joku tulee luoksesi pyytämään rukousta armolahjojen puolesta, niin onko sillä eroa sanotko nämä "eiväthän kaikki" edellä mainitsemani lauseet ennen vai jälkeen rukouksen? Jos ne eivät heti aktivoidu, niin tukeudutko juuri näihin lauseisiin? Entä jos et itse usko lahjojen toimintaan, niin miten ajattelet niiden olevan mahdollista toisen elämässä?

Tiedän, että sinä, joka uskot ylösnousseen Kristuksen voimaan haluat ja kaipaat juuri näitä edellä lueteltuja lahjoja. Ehkä Illalla vuoteessasi ennen unen tuloa ajattelet, että voisinpa minäkin palvella näillä lahjoilla. Saisinpa minäkin puhua salaisuuksia (1. Kor. 14:2) Jumalalle. Paavali rohkaisee juuri tähän. Tavoittelemaan innokkaasti arvokkaimpia armolahjoja. Tavoittelemaan henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa. Mutta miten, ja miksi minäkin haluan? Armolahjoja käsittelevien lukujen välissä on rakkauden ylistyksen luku (1. Kor. 13). Usko, toivo ja rakkaus ja suurin niistä on rakkaus. Pyhän Hengen kautta sinuun on asetettu Kristuksen rakkaus. Kun rakastat Kristusta niin rakastat myös niitä joita Kristus rakastaa. Haluatko olla samaa mieltä Kristuksen kanssa? Meidän taivaallinen Isämme haluaa, että sinä olet Kristuksen palvelija.

Palveleminen ei oikein onnistu ilman voimaa ja välineitä. Hän haluaakin antaa niihin tehtäviin varustuksen. Hän haluaa, että annat täyttää itsesi Pyhällä Hengellä. Vaikka Kristus on tässä se aktiivinen täyttäjä, niin sinun on myös alettava toimimaan. Älä siis tuijota näihin ”eiväthän kaikki” lauseisiin. Kohdista ajatuksesi mieluummin Kristukseen ja anna Pyhälle Hengelle tilaa tulla ja laajeta. Paavali puhuukin, että pyrkikää seurakunnan rakentamiseksi saamaan henkilahjoja runsain määrin. Ja muista yksi asia! Jumala antaa aina armosta. Sinun menneisyys, rikkinäisyys ja lankeemukset ovat anteeksi annetut Jeesuksen sovitustyössä. Hän haluaa juuri sinut tähän jaloon palvelutyöhön. Hänellä on runsaasti lahjoja mitä antaa. Avaatko jo tänään lahjasi? Keväisen sateen siunaus sinulle. T.Harri

17. loka, 2019

Healing Rooms -rukousklinikka ei ole seurakunta vaan kaikkien kristittyjen yhteistä rukoustoimintaa sairaiden, masentuneiden ja kaikkien niiden puolesta jotka kaipaavat apua ja rohkaisua elämäntilanteissa. Rukousklinikoita on ympäri Suomea ja maailmaa. Miksi ihmiset tulevat rukousklinikoille? Koska he kokevat Jumalan parantavan voiman, heidän ahdistukseensa tulee apu, he vapautuvat, heidän uskonsa virvoittuu, he täyttyvät Pyhällä Hengellä, he puhuvat uusilla kielillä, he löytävät Jeesuksen rakkauden, anteeksiannon ja hyväksynnän elämäänsä. Se on enemmän kuin kukaan inhimillinen ihminen pystyy koskaan kenellekään itse antamaan. Miten tämä voi tapahtua? Se on Pyhän Hengen työ ja useimmiten sen toteutuminen edellyttää, että joku rukoilee. Rukous toisten puolesta ei ole koskaan turhaa tai vähäpätöistä.

Mitä Jeesus on raamatun sanan mukaan lähettänyt sinut tekemään? Eikö laittamaan kätensä sairasten päälle, rohkaisemaan masentuneita, siunaamaan toisia ihmisiä ja kokonaisia kaupunkeja, herättämään kuolleita, käskemään ulos pahoja henkiä, vapauttamaan ihmiset menneisyyden sidoksista, kertomaan Jeesuksen rakkaudesta ja anteeksiantamisesta. Raamattu sanoo, ettei meidän tule olla ainoastaan Raamatun sanan kuulijoita, vaan meidän tulee elää sen opetuksen mukaan. Oikeanlainen Raamatun sanan kuuleminen ja lukeminen vaikuttaa sen, että haluamme enemmän kuin mitään muuta, rukoilla Jumalan valtakunnan ilmestymistä omaan ja toisten elämään. 

Mitä sinulla on, jota et olisi saanut Jumalan suuresta armosta lahjaksi? Kun Jeesus lähetti opetuslapsia kertomaan taivasten valtakunnasta, joka piti sisällään sairaiden parantamisen, spitaalisten puhdistamisen ja riivaajien ulos ajamisen, hän sanoi heille: ”lahjaksi olette saaneet lahjaksi antakaa” (Matt. 10:7-8). Lähdetään siis liikkeelle yhdessä ja rukoillaan päivittäin toistemme puolesta kolossalaiskirjeen mallia mukaillen. Vaihda XXX -kirjainten paikalle sen henkilön nimi, jonka puolesta kulloinkin rukoilet:

Taivaallinen Isä rukoilen, että  XXX tulisi täyteen Sinun tahtosi tuntemista kaikessa hengellisessä viisaudessa ja ymmärtämisessä, vaeltaakseen Sinun edessäsi arvollisesti, Sinulle kaikessa otollisesti, kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Sinun tuntemisen kautta, ja Sinun kirkkautesi väkevyyden mukaan kaikella voimalla vahvistettuna olemaan kestävä ja pitkämielinen. Kiitän iloiten Sinua Isä, joka on tehnyt XXX soveliaaksi olemaan osallinen siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa. Kiitän Sinua Isä, joka olet pelastanut XXX pimeyden vallasta ja siirtänyt XXX rakkaan Poikasi valtakuntaan. Jeesuksessa XXX on lunastus ja syntien anteeksi saaminen. Isä, Jeesuksen nimessä, aamen.

T. Sari